Пустіть Дуньку у Європу
Євроінтеграційні устремління влади, здається, затьмарили свідомість і опозиції. І те, що раніше активно блокувалося і стримувалося, тепер під брендом євроінтеграції проходить беззаперечно.
Яскравим прикладом цього є одноголосне прийняття змін до Конституції України в частині надання права Рахунковій палаті контролювати, крім видатків, ще і доходи бюджету ( ініціатором законопроекту є Президент України).
Але перш, ніж зробити висновки, спробуймо максимально доступно ввійти у сутність проблеми.
Що вимагають?
У пояснювальній записці до законопроекту "Про внесення змін до статті 98 Конституції України" ( зміни, що стосуються Рахункової палати) йдеться:
"Здійснення контролю за використанням державного бюджету як щодо доходної, так і щодо видаткової частини є вимогою основоположних міжнародних документів у сфері контролю державних фінансів, зокрема Лімської декларації керівних принципів аудиту державних фінансів ( 1977 р.), Мексиканської декларації незалежності вищих органів фінансового контролю ( 2007р.)".
Вже сама назва «Мексиканська декларація» говорить про необхідність мати незалежні органи фінансового контролю. Незалежні від кого? Перш за все від влади, тієї влади, яка є розпорядником бюджетних коштів.
Фактично Мексиканська декларація, яка базується на керівних принципах аудиту державних фінансів, закріплених у Лімській декларації, присвячена запровадженню механізмів незалежного фінансового контролю громадських коштів (поняття громадські або публічні кошти значно ширше, ніж кошти державного бюджету). Від України саме і вимагають реформування всієї системи фінансового контролю, зробивши її публічною, прозорою, інформаційно відкритою для суспільства і незалежною.
Чому вимагають?
Тому що, як казав Дєточкін (відомий кіноперсонаж): «Крадуть».
Причому крадуть не тільки бюджетні кошти, а й інвестиційні, фінансові допомоги, кредити, транші, коротко: все, що не контролюється, а не контролюється - все.
Треба сказати, що особливо при чинній владі розкрадання бюджетних коштів на всіх рівнях стало безпрецедентним, як і рівень корупції. І ніяка Рахункова палата не стала на заваді цим ганебним явищам.
Звичайно, що Європа стурбована, можливо не стільки за долю наших громадських коштів, скільки за долю своїх. Прийняття України асоційованим членом Європейського співтовариства значно поглибить взаємну економічну інтеграцію, у тому числі і фінансову. Відкриються нові можливості співпраці з європейськими і світовими кредиторами, зросте обсяг фінансової допомоги та ін. Зрозуміло, що Європа не хоче, щоб все це злилося у золотий унітаз. Ось і вимагають.
Що ж запропонували?
Читаємо знову пояснювальну записку до законопроекту.
"Покладання на Рахункову палату як на незалежний орган повноважень щодо контролю за виконанням Державного бюджету України (як у частині видатків, так і в частині надходжень) зможе забезпечити право всього суспільства на отримання повної, прозорої та об’єктивної інформації щодо стану національної економіки та державних фінансів".
Я переконаний, що ця теза викличе тільки суспільну посмішку. Але спробуємо замислитись і спитати: а чому до цього часу Рахункова палата не забезпечила права усього суспільства на отримання повної, прозорої та об’єктивної інформації, хоча б у частині видатків? Наскільки ефективно працює Рахункова палата?
Відповідь на це частково знаходиться у самій пояснювальній записці.
Читаємо:"...аудиторами Рахункової палати виявлено різного роду порушень і недоліків під час адміністрування та справляння доходів державного бюджету на загальну суму (тільки вдумайтеь і тримайтесь) 14,7 млрд. гривень (2009 рік) та 21,5 млрд. гривень (2010 р.). Оце ефективність. Чим більше виявляють, тим більше крадуть.
У 2010 вже на третину збільшили план розкрадання відносно 2009 року. А чому? А тому, що...
Тому, що Рахункова палата, як і Контрольно-ревізійне управління, як і будь-який інший орган влади в Україні не є незалежними. Вони залежні та відомо від кого і від чого. І про це чудово знає і влада, і опозиція.
Що ж з того вийде?
Надання повноважень Рахунковій палаті щодо контролю за надходженнями приведе до утворення в Україні ще одного шманального органу.
Ми з Вами маємо чудово зрозуміти, що коли контролюються видатки, то має йти контроль за коштами, що вже залучені до бюджету.
А надходження... Хто є суб’єктами надходжень бюджету? Юридичні і фізичні особи.
Ось і вийде, що тепер під виглядом контролю за надходженнями Рахункова палата зможе прийти у будь-який офіс і навіть у будь-яку квартиру. Ось вам і Європа. А ходити будуть туди, куди вкажуть. І гадаю, що серед перших буде опозиція. І поділом їй. Хай думає за що голосує.
P.S
Систему ефективного контролю публічних фінансових ресурсів в Україні було опрацьовано і запропоновано ще у 1999 - 2000 роках. Але тоді ця система не знайшла підтримки, у тому числі і завдячуючи багатьом тим, хто сьогодні знаходиться серед опозиції.
Я не буду вдаватися до подробиць, скажу тільки, що починати реформування треба не з Рахункової палати і, звичайно, не з прийняття таких законів, щоб не виглядати неграмотною Дунькою перед Європою.
Коментарі
Стрічка RSS коментарів цього запису